egoza logo
טָדָאוֹ אַנְדוֹ

טָדָאוֹ אַנְדוֹ

אדריכל מעורר השראה - טָדָאוֹ אַנְדוֹ
בעיניו, האור הטבעי הוא חומר גלם לא משאב. בטון חשוף וגולמי, מינימליזם, רוחניות וחיבור אמיתי לטבע ולסביבה - אלו הם מסימני ההיכר המזוהים יותר מכל עם האדריכל היפני טָדָאוֹ אַנְדוֹ. לדידו אין כאן סתירה כי אם ניגודים המשלימים זה את זה. ובין החומרים, תפיסת העולם, התרבות שממנה הוא בא והמוניטין הבינלאומי הוא אף פעם לא שוכח שבתוך המבנים שהוא מתכנן חיים, עובדים ומתקשרים זה עם זו אנשים אמיתיים.
Tadao Ando: "The real importance of architecture is its ability to move people’s hearts deeply. I am always trying to establish spaces where people can gather and interact with one another."
הוא אדריכל מעורר השראה והשתאות. רחובות העולם כולו הם בד הקנבס שלו מטוקיו, ניו-יורק ושיקאגו, דרך צרפת ואנגליה ועד מקסיקו וסין. אין אתגר תכנוני שהוא לא יכול לו ואין מבנה אדריכלי שהוא לא יצק אליו את החזון הכה ייחודי שלו. שמו יוצא לפניו והוא מוזמן לתכנן מקדשים, כנסיות, מתחמי בורסה, תיאטראות, מוזיאונים, מוסדות אומנות וגם בנייני מגורים.
מדהים לראות את הפורטפוליו המפואר של טדאו אנדו ולגלות שהוא כלל לא למד ארכיטקטורה. אדריכלים כגון פרנק לויד רייט, קורבוזיה ולואיס קאן היוו מקורות ההשראה שלו והמבנים שהם תכננו הם אלו שגרמו לו לנטוש את עבודתו כנהג משאית ביפן ולהתחיל לעסוק באדריכלות.
ביד אומן הוא משלב בין מוטיבים אדריכליים יפנים לבין אלמנטים מערביים מודרניים ואין זה פלא שהוא אדריכל עטור פרסים. בין הפרסים שקטף ניתן לציין את הבאים: פרס פריצקר, מדליית הזהב המלכותית, פרס הצטיינות בתרבות, פרס קיוטו ועוד ועוד.
קומפלקס פנטהאוזים, Elizabeth st' 152, מנהטן בניו יורק
קומפלקס הפנטהאוזים שתכנן טדאו אנדו במנהטן משתרע על 521 מטרים רבועים באזור המוכר כ"איטליה הקטנה" והוא פרויקט אורבני מרהיב. המבנה עשוי מבטון, כולל פלדה מגולוונת והוא עשיר במרפסות הממוקמות מתחת לכיפת השמיים כמו גם בויטרינות וחלונות גדולים.

קרדיט תמונה: אתר dezeen.com
האלמנטים המפתיעים בעיצוב של אנדו הם קיר מים מותאם אישית, גג שמהווה טרקלין ענק, אמבטיית גרניט מגולפת, אח מאבן גרניט, מטבח חיצוני, עיצוב פנים הכולל משטחי פלדה ועבודות אבן כאשר גרם מדרגות לולייני מקשר בין המפלסים השונים.

קרדיט תמונה: אתר dezeen.com
כנסיית האור באיבראקי, יפן
'כנסיית האור' או בשמה הנוסף 'כנסיית קסוגאוקה באיבראקי' נחשבת לאחת מעבודותיו המפורסמות ביותר של האדריכל אנדו, והחותם הייחודי שלו ניבט מכל פינה. הכנסייה מביאה לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר את פילוסופיית העבודה של אנדו – שילוב בין רוח, רוחניות וצניעות לבין משחקי אור ונוכחות דומיננטית של בטון.
כך לדוגמה באחד מחללי הכנסייה שקירותיה בטון גולמי מקור האור הבלעדי הוא צלב החצוב בבטון.

קרדיט תמונה: he.wikipedia.org
כנסיית האור היא גם בבואה לדואליות המאפיינת כל כך הן את אנדו והן את הקיום האנושי; חושך מול אור, בהיר לעומת כהה, שלווה לצד חספוס.

פיוזן של ניגודים, שילוב בין עץ טבעי לבין בטון אורבני בכנסיית האור. קרדיט תמונה: http://ibaraki-kasugaoka-church.jp/
הכנסייה עצמה נטולת עיטורים מיוחדים או קישוטים ומהווה מרחב טהור, נקי ומינימליסטי. מקום רוחני ומדיטטיבי לפולחן.


מבט מבחוץ על קיר הצלב בכנסיית. האור קרדיט תמונה: http://ibaraki-kasugaoka-church.jp/



בית קושינו, אשייה (Ashiya), יפן
את בית הנופש המרהיב הזה תכנן האדריכל אנדו עבור מעצב אופנה כבר בשנת 1981. מאז ועד ליום זה נחשבת הארכיטקטורה של בית קושינו ליצירת מופת. בית הנופש מורכב למעשה מ-2 קונסטרוקציות מקבילות העשויות מלוחות בטון ובעלות משטחים גליים. שני המבנים ממוקמים במדרון די תלול ומסדרון תת קרקעי מחבר בין שניהם.

מבט מלמעלה על בית קושינו. קרדיט תמונה: archdaily.com
האור הטבעי חודר אל המבנים דרך פתחים ייעודיים בין הגג לקירות וחושף קירות גליים המעוצבים במידות של מחצלת טטאמי מסורתית ומעניקים אפקט תלת ממדי. קרני האור הינם אופקיים ואנכיים בקיר ובתקרה ואור השמש עובר דרכם והופך כל חלל וחדר למייצג אומנותי.

קרדיט תמונה: archdaily.com
בית קושינו חושף בפנינו שוב את הדואליות המאפיינת את אנדו - המתח שבין מרחבים מוארים לעומת אזורים אפלים, עם המשחק בין פרופורציות במרחב ועם אזורים צרים לעומת חללים מרווחים.



יצירת קשר